"Ви коли-небудь чули, щоб один нобелівський лауреат з літератури вдарив іншого нобелівського лауреата з літератури? Так от, це історія з біографії Маріо Льоси і Гарсіа Маркеса..."
(із лекції "Як писали класики: Маріо Варґас Льоса")
Автор лекції - Ростислав Семків –видавець, літературознавець, критик, публіцист,
автор художніх і наукових перекладів, директор видавництва «Смолоскип», доцент у «Києво-Могилянській Академії»; стажувався у Гарвардському університеті.
28 березня 2015 року статував курс лекцій "Як писали класики". За словами організаторів (Організатор: Центр літературної освіти;
Організаційний партнер: Музей книги і друкарства України;
Інформаційні партнери: ART Ukraine, ШО, Платформа, Korydor, Буквоїд, Litcentr, Читомо, ЛітАкцент, Друг читача, Арт-Вертеп, Cultprostir) курс складатиметься з 10 лекцій, буде проводитися кожної останньої суботи місяця. Серед лекторів літературознавці, письменники, видавці (як було представлено в анонсі, О.Забужко і Ю.Андрухович теж беруть участь в проекті). Наступна лекція відбудеться 25 квітня. Тема лекції: "Як писали класики. Мілан Кундера"
"Без хороших книжок, які ми прочитали, ми були б гіршими, аніж ми є, – більшими конформістами, менш неспокійними, більш слухняними, а дух сумніву – цей локомотив прогресу – не існував би взагалі. Читання, як і письменництво, – це протест проти неповноти життя. Коли у плодах уяви ми шукаємо те, чого бракує в житті, ми говоримо, не вимовляючи цього вголос і навіть не усвідомлюючи, що життя, як воно є, не втамовує нашої спраги абсолютного – основи людського існування – і воно повинно бути кращим. Ми даємо волю фантазії, аби якось прожити ті багато життів, які ми б хотіли мати, коли в нашому розпорядженні лише одне."
Маріо Варґас-Льоса.
Отже, перша лекція:
Маріо Варгас Льоса.
Це найближчий до нас в часі і просторі лауреат Нобелівської премії (отримав її у 2010 році за «картографію владних структур і гостре зображення людського опору, бунту й поразки»).
Перуанський прозаїк, драматург, есеїст, філософ, публіцист, політичний і громадський діяч народився 28 березня 1936 року.
Та перш ніж говорити про класиків латиноамериканської літератури, слід зазначити, що країни Латинської Америки (а ми зокрема говоритимемо про Перу, звідки Льоса родом) в своїй історії, боротьбі з
тоталітарними режимами, в політичному та культурному контектсі мають багато паралелей з Україною, особливо останні 50 років.
За словами Маріо Льоси, Південна Америка дала світові цілісний літературний образ диктатора.
Маріо ЛЬосу можна назвати перуанським шістдесятником. Свій перший роман "Місто і пси" він написав далеко від дому, в Парижі.
Хоча під час лекції акцент був зроблений на іншому творові класика.
У 1997році, очевидно, втомившись весь час відповідати на питання типу: "порадьте щось починаючим молодим літераторам", він пише книгу есеїв "Листи молодому романістові", де багатою поетичною мовою, не шкодуючи метафор, викладає своє бачення літератури в житті людини, намагається відповісти на питання "Як стати хорошим письменником?", ділиться власним літературним досвідом. У численних інтерв'ю вже впродовж 20-ти років він, в принципі, постійно повторює ці тези. Якщо зовсім коротко (з лекції Р. Семківа):
Щодо тексту, Р. Семків наводить простий тест на справжність від Гюстава Флобера, яким захоплювався Льоса. Флобер говорив, для того, щоб зрозуміти, чи добре
написаний текст, слід прочитати його вголос і послухати, чи добре звучить. Флобер завжди так робив: за його будинком була алейка, якою він проходжувався і озвучував для себе свої тексти. Сусіди
називали її "алея божевільних криків", бо Гюстав іноді дуже захоплювався )))
Наведу іще кілька цікавих думок, які прозвучали під час лекції:
У 2007 році світ побачив ювілейний випуск "Сто років самотності" Маркеса . Передмову до нього написав Льоса. Так закінчилася велика літературна війна
Фотограф Родріго
Мойя, який зробив знімок, говорив, що те, що сталося, було для Маркеса неприємним потрясінням - тоді фотографу ледве вдалося вмовити літератора посміхнутися на мить, щоб сфотографувати його.
Після зйомки Маркес попросив Мойя прислати йому фото і зберегти негативи.
Чому Льоса ударив Маркеса?
З цього приводу ходить чимало легенд і правда завжди десь поруч. Серед сучасників Маріо Льоси було багато класиків, і коли він починав писати, латиноамериканська література була вже досить сильною. Проте він так і не наважився написати листа жодному з них, хоча дуже хотів... Але з Маркесом (який був старшим, але найближчим за віком до Льоси) мав добрі дружні стосунки (Маркес навіть був хрещеним батьком сина Льоси, а Льоса захистив десертацію за творчістю Маркеса). Проте вони не сходились в політичних поглядах і були опонентами в літературі. Одного разу Фідель Кастро репресував одного кубинського поета і Маркес підтримав такий крок Фіделя, в той час Льоса різко виступив проти цього і на одній із зустрічей (у лютому 1976 року) в присутності журналістів "поцілив" Маркесу в обличчя (як говорить Р. Семків, для нас це приблизно, якби Андрухович вдарив Жадана за його позицію по Донбасу). Після цього два великих класика не спілкувалися більше 30-ти років. Маркес заборонив літературознавцям згадувати про десертацію Льоси, а той в свою чергу заборонив її друкувати. І тільки наприкінці життя Маркеса у їх стосунках відбулось потепління.
І на завершення моєї короткої розповіді пропоную переглянути відео із зустрічі з Маріо Варгас Льосою в КНУ ім. Т. Г. Шевченка, яка відбулася 11 листопада 2014 року.
(перші 6-ть хвилин відео - підготовка до зустрічі, починайте дивитися після 6-ї хвилини).
О. Павелець